Lazada Malaysia
Langgan!

Ini bukan spam.

November 10, 2010

Ulser Mulut

Oh no sapa punya mulut plak aku amik nie.


Salam,

Dah 2 hari aku mengalami symptom iaitu mata ikan di mulut aku atau bahasa pasarnya Ulser Mulut.
Agak pedih le juga bila nak makan nie..Yang peliknya bila orang belanja tak pedih plak.
Selalunya tanda² penyakit ini adalah bulat berwarna putih atau sedikit kuning. dan dikelilingi oleh persekitaran yang agak merah. Rasa sakit terutamanya bila ulser tersentuh dengan makanan atau minuman.

Penyakit ini tidak berjangkit melalui hubungan seks,oral,faraj tanpa pelindungan dengan pasangan dan juga
Melalui perkongsian jarum atau bahan-bahan suntikan dengan orang yang dijangkiti.Eh silap nie HIV.Bukan nie ok.

Antara sebab² terjadinya ulser mulut kerana kecederaan di lapisan nipis mulut seperti tergigit, terkena makanan tajam atau air yang terlalu panas.






Ulser boleh dirawat dengan meletakkan garam ke atas tompokan putih tadi. Awas! cara ini amat menyakitkan.Melainkan kalau korang berani mati. Selain itu, korang juga boleh mendapatkan rawatan dengan mengeluarkan duit Nuffnang untuk membeli sejenis krim atau gel yang terdapat di kedai farmasi.Melainkan kalau korang cukup kaya untuk pergi ke hospital swasta.

 
Tetapi cara yang paling baik ialah dengan mengamalkan petua berikut:

a.
Banyak minum air suam.
b.
Berehat dan tidur dengan cukup.Suka yang nie tapi dah macam insomnia
c.
Amalkan tabiat menjaga agar mulut dan gigi berada pada tahap kesihatan yang baik.
d.
Mengambil makanan yang berkhasiat dan seimbang. Pastikan anda mengambil cukup vitamin B12 dan vitamin c.  

Jika ulser mulut korang tidak sembuh malah semakin merebak, korang mesti segera berjumpa dengan doktor gigi bukan doktor segera k. Ulser mulut yang lambat sembuh mungkin tanda awal barah mulut.


Model Orang Puteh sebab aku tak cukup puteh




P/s : korang pernah tak mengalami ulser mulut nie ?? apa perasaan korang dan petua terbaek ke..sharing is caring.

Boleh Kongsikan Artikel Ini !
SOCIAL →
FOLLOW →
Kongsi →
Dibawa Oleh: Faizal Anuar
Related Posts with Thumbnails

15 comments:

  1. asam keping - http://www.kujie2.com/pengetahuan-am/ulser-mulut.html

    ReplyDelete
  2. aku buh ubat je.yg best ubat ni rasanya manis! hehehehe

    ReplyDelete
  3. Dulu bubuh garam..tp bila dah tahu ada gel tu.mintak kat klinik je

    ReplyDelete
  4. baru baekk jee dr ulserr.sm la 1mgu lebih bru baikk

    ReplyDelete
  5. bile terkene nih mmg layans la sakit
    huhu
    so garam la pengubat..
    hehe
    Entry Baru:
    *CONTEST- MISS LOLLY'S | BIRTHDAY*

    ReplyDelete
  6. ouchh.. mmg skt.. hmm
    salu tdo je kalo skt ni,
    nk ke klinik takut.. haha
    tp salu ulser tu d sebab kan panas dalam kan..
    mak salu ckp bnyk minum air kosong..(biar sampai nk termuntah xpe) hehe.. XD

    ReplyDelete
  7. aku jarang kene so xtau ape rasa...
    tp slalu nye sbb panas dlm kan
    so bykkan minum air kayh

    ReplyDelete
  8. kumur dengan betadine gargle 2 kali sehari (pagi n malam)..jgn letak garam sbb akan lebih mengiritasi jaringan mulut .. ^^

    ReplyDelete
  9. sapu bonjela, pedih ckit tahan la ye...

    ReplyDelete

Jangan lupa tinggalkan mesej yerr...

 

Copyright © 2013 Faizal Anuar ™ ! Lifestyle & Parenting Blogger.