Lazada Malaysia
Langgan!

Ini bukan spam.

Showing posts with label cinta. Show all posts
Showing posts with label cinta. Show all posts

November 13, 2010

Apa Yang Perempuan Perlu Tahu | Bukan Berunsur Lucah

Saat indah


Salam,

Apa yang perempuan perlu tahu sebenarnya ni.Oh bukan semata-mata tanggungjawab atau pun seks selepas kahwin yang dicari.Entry ini bukan berunsur lucah,aku hanya ingin berkongsi perspektif aku sebagai lelaki dan aku perlu tahu sejauh mana seorang perempuan itu mengenali lelaki sedalamnya samadalah teman wanita mengenali teman lelakinya atau pun isteri mengenali suaminya.

Lelaki seorang insan yang amat kompleks..Susah untuk seseorang wanita menjangka perangai mereka.Kadang-kadang mereka happy, kadang-kadang mereka marah..Apa yang sebenarnya mereka mahukan daripada wanita dan apakah wanita mahukan daripada diri lelaki.


March 8, 2010

Tanda2 lelaki merajuk !!!!

1. Diam Seribu Bahasa
Si dia berdiam sehaja sepanjang bersama anda. Walaupun anda bercakap dengannya, dia hanya mengiakan atau mengganggukkan kepala sahaja. Dia sedikit pun tidak akan melayan anda seperti sebelumnya. Jika ianya berlaku, memang sahlah yang dia merajuk dengan anda.

2. Buat Tidak Tahu
Si dia akan buat tidak tahu tentang anda. Jika anda meminta pertolongan daripadanya seperti mengemas meja, dia akan lakukan acuh tidak acuh atau peling teruk, buat-buat tidak dengar. Ini adalah tanda protes paling teruk kerana ia bukan sahaja membuatkan anda geram tetapi juga meletakkan anda seolah-olah tidak wujud di hadapannya.

3. Menolak Untuk Makan Bersama
Orang lelaki yang merajuk biasanya tidak mahu berhadapan atau bertentang mata dengan pasangannya. Jadi, anda akan tahu sekiranya kekasih hati anda menolak untuk makan bersama atas pelbagai alasan.

4. Masam Muka
Ini adalah salah satu tindakan yang paling menggeramkan. Sudahlah tidak bercakap, si dia tarik muka pula. Kononnya, tidak puas hati dengan anda. Jika orang merajuk, memang beginilah sikapnya.

5. Baca Surat Khabar
Antara tabiat orang lelaki ialah gemar membaca surat khabar. tetapi jika satu surat khabar dibaca berulangkali tanpa sebab, maknanya jiwanya tidak tenteram dan ada sesuatu yang mengganggu dirinya. Lebih-lebih lagi jika hari sudah lewat malam pun, dia masih membelek surat khabar tanpa menghiraukan anda.

6. Menonton Televisyen Hingga Larut Malam
Dia akan menonton rancangan TV sehingga larut malam walaupun rancangan tersebut bukan rancangan kegemarannya. Matanya terus ke televisyen tetapi hatinya ke lain. Anda harus peka jika si dia bersikap begini.

7. Keluar Rumah Tanpa Beritahu
Ada lelaki yang tidak akan memaklumkan anda ke mana dia pergi. Ingin menunjukkan protes kononnya. Anda pula jangan mendesaknya untuk menjawab pertanyaan anda kerana sudah pasti si dia akan buat tidak tahu sahaja.

8. Matikan Telefon Bimbit
Ini juga tabiat lelaki kerana si dia tidak suka diganggu di saat perasaannya sedang marah atau terganggu. Untuk mengelakkan anda mengganggunya, dia akan mematikan telefon bimbit dan memberi alasan kehabisan bateri. Alasannya mudah iaitu tidak mahu mendengar suara anda yang dikhuatiri akan menjadikan dia lebih marah dan juga dia ingin mencari ketenangan.


Petikan : Mingguan Wanita Keluaran : Bil. 1161 - Februari 2006

p/s ingat kat majalah maskulin jer ke ada.huhu

Adab Bercinta


Salam semua,,halooo

Dalam sibuk2 aku menyiapkan assignment dan melayari internet..aku ter tarik dengan artikel dari blog http://maskuleen.blogspot.com/ tentang adab bercinta..Aku pasti semua orang penah bercinta samaada sebelum kawen atau selepas kawin..mana satu yang cinta sejati..?? Bagi aku dalam bercinta pasti ada masalah yang berlaku tipu le kalu korang suma tak penah ada masalah dalam bercinta even suami isteri pun lidah lagi tergigit..Bila berlaku masalah ni sapa yang perlu disalahkan Laki or Pompuan ??? Maaf memang mudah untuk dilafazkan setiap kali membuat masalah tapi bagi aku ikhlas dalam memaafkan org itu tnpa mlakukan bnda yg sama setiap kalu ada masalah...

Dalam surah ar-Rum ayat 21 Allah menyatakan, “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah bahawa Dia menciptakan isteri-isteri bagimu dari kalangan kamu sendiri supaya kamu dapat hidup tenang bersama mereka dan diadakan-Nya cinta kasih sayang antara kamu. Sungguh, dalam yang demikian ada tanda-tanda bagi orang yang menggunakan fikiran”


ISLAM menggariskan akhlak yang terbaik untuk merealisasikan percintaan sesama lelaki dan perempuan yang mukalaf. Terdapat tiga peringkat percintaan yang mana orang Islam hendaklah mencuba sedaya upaya mereka untuk memelihara kesucian cinta itu daripada dicemari unsur-unsur maksiat dan perkara-perkara yang dapat membawa kepada kemurkaan Allah. Tiga peringkat tersebut adalah cinta sebelum perkahwinan, cinta selepas bertunang dan cinta selepas perkahwinan.

Cinta Sebelum Kahwin

Cinta sebelum perkahwinan adalah cinta yang hadir daripada pergaulan harian dengan individu yang mempunyai kesamaan daripada segi cita rasa, peribadi, minat dan cara hidup. Ada kalanya cinta ini adalah cinta pandang pertama yang hadir secara mendadak, dan ia juga mungkin cinta yang dibina secara berperingkat melalui pertemuan dan pergaulan harian. Cinta sebelum perkahwinan biasanya tidak digalakkan dalam Islam, kerana dikhuatiri akan menjerumuskan pencinta itu ke kancah maksiat dan kelalaian dalam percintaan. Walau bagaimanapun, jika percintaan itu mempunyai matlamat suci, iaitu untuk membawa pencinta itu ke jinjing pelamin dan ikatan yang sah, maka sebagai pencinta yang beriman dan takutkan Allah, mereka haruslah menjaga dan memelihara perkara-perkara berikut:

1.Menjaga batas-batas pergaulan dengan tidak menyentuh sesama sendiri, tidak membuang masa berjam-jam dengan bertelefon atau berbual-bual, dan tidak menjadikan pergaulan mereka seperti suami isteri yang sudah sah dinikahkan. Mereka harus sedar dan berasa malu kerana mereka masih belum mempunyai sebarang hak ke atas satu sama lain.

2.Menghormati maruah dan harga diri masing-masing, dalam erti kata lain tidak membenarkan diri berdua-duaan dengan kekasih, kerana orang yang ketiga adalah syaitan. Di samping itu tidak berhias-hias atau menampakkan perhiasan di hadapan kekasih kerana dikhuatiri boleh menaikkan nafsu syahwat kekasih. Sebaik-baiknya sebarang pertemuan hendaklah melibatkan mahram atau ibu bapa yang mengawasi tingkah laku mereka.

3.Mendapat restu dan kebenaran dari ibu bapa adalah faktor kejayaan dalam percintaan sebelum perkahwinan. Restu daripada ibu bapa memudahkan proses pertunangan dan pernikahan yang akan berlangsung sebagai kelangsungan daripada cinta itu. Ibu bapa harus memainkan peranan dengan memastikan anak-anak tidak melupakan tanggungjawab peribadi dan batasan akhlak dan ajaran agama semasa bercinta.

4.Berdoa dan menunaikan solat hajat supaya percintaan yang dimiliki akan diredai dan diberkati Allah. Bermohon kepada Allah supaya cinta itu dapat membawa kepada kesempurnaan peribadi dan kesempurnaan agama dengan mendirikan rumah tangga dan memelihara kelangsungan cinta itu.

5.Sentiasa melakukan solat Istikharah bagi meneguhkan hati supaya orang yang dicintai itu adalah yang terbaik untuk menjadi pasangan hidup sehingga ke akhir hayat. Janganlah mencintai seseorang kerana harta, rupa atau keturunannya, tetapi cintailah dia kerana agama dan kemuliaan akhlaknya. Solat istikharah membantu supaya individu yang bercinta itu tidak menyesal dengan pilihannya dan dia wajiblah menjuruskan percintaannya itu untuk mendirikan rumah tangga yang terpelihara. Sekiranya dia bercinta tanpa niat untuk berumah tangga tetapi sekadar ingin bermain-main dan bersuka ria, maka percintaan itu adalah penipuan dan setiap perbuatan ke arah itu mencetuskan dosa dan kemurkaan Allah.

Setiap perbuatan cinta seperti menyentuh kekasih, bersalaman, berdating, berpelukan dan bercanda adalah dilarang sebelum perkahwinan. Sebagai hamba Allah yang takut kepada kemaksiatan dan kehinaan hidup di dunia, pasangan kekasih hendaklah berasa malu untuk mempamerkan ‘cinta terlarang’ mereka kerana belum lagi diiktiraf oleh perkahwinan yang dituntut oleh syarak. Tetapi sebaliknya, apabila diikat dengan ikatan perkahwinan yang sah, perbuatan-perbuatan itu mendatangkan pahala dengan syarat suami isteri itu berusaha untuk menjaga batasan akhlak dan kesopanan tingkah laku apabila berada di khalayak ramai.

Cinta Selepas Bertunang

Kebanyakan orang yang bercinta menyimpan hasrat untuk mempertahankan cintanya hingga ke jinjang pelamin. Ber-tunang adalah cara yang dilakukan bagi menyempurnakan janji untuk berkahwin. Ia adalah tanda pengabadian cinta yang suci dan tulus. Cinta dalam pertunangan besar ujiannya kerana godaan dan cabaran yang datang dari pelbagai pihak mampu merubah hati dan pendirian pasangan. Orang yang bertunang dikatakan ‘berdarah manis’ kerana mudah terjebak kepada gangguan perasaan dan terdedah kepada pelbagai cabaran. Oleh sebab itu pertunangan tidak digalakkan untuk tempoh yang lama mengikut adat masyarakat Melayu. Malah ia tidak perlu dihebohkan kepada semua orang kerana dikhuatiri pasangan itu berubah hati dan tidak jadi melangsungkan perkahwinan.

Bertunang tidak sama dengan berkahwin. Bertunang adalah ikatan tetapi ia belum diteguhkan oleh akad yang menghalal-kan segala perhubungan antara lelaki dan perempuan. Bertunang adalah tempoh suai kenal bukan tempoh memadu asrama. Maka orang yang sedang bertunang tidak boleh melanggar batas-batas agama kerana mereka masih belum ‘halal’ untuk sentuh-bersentuhan, cium-berciuman dan sebagainya. Pihak lelaki perlu menyedari mereka belum lagi menjadi suami, begitu juga pihak perempuan belum bergelar isteri. Maka berhati-hatilah dalam pergaulan kerana syaitan sentiasa menjadi orang ketiga yang tidak jemu menggoda dan cuba merosakkan cinta yang terbina.

Cinta Selepas Kahwin

Allah mengiktiraf cinta selepas perkahwinan sebagai yang terbaik dan sumber segala kesenangan dan kasih sayang sebagaimana yang dinyatakan di dalam Quran ayat 21 surah ar-Rum, “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah bahawa Dia menciptakan isteri-isteri bagimu dari kalangan kamu sendiri supaya kamu dapat hidup tenang bersama mereka dan diadakan-Nya cinta kasih sayang antara kamu. Sungguh, dalam yang demikian ada tanda-tanda bagi orang yang menggunakan fikiran”.

Cinta selepas perkahwinan adalah cinta yang diredai dan dituntut oleh ajaran Islam. Cinta seharusnya berputik mekar selepas pasangan suami isteri itu mendapat mandat yang agung untuk bercinta melalui ikatan yang sah dan diiktiraf oleh agama dan juga anggota masyarakat. Bagi menyuburkan cinta selepas perkahwinan, maka pasangan suami isteri haruslah menghormati hak-hak dan tanggungjawab kepada yang dicintai dengan penuh kecintaan dan kasih sayang. Antara cara-cara untuk menyuburkan rasa cinta sebegitu adalah:

1.Membuktikan cinta melalui ketaatan, kasih sayang, pengorbanan dan kesungguhan memuliakan pasangan dan rumah tangga yang dibina. Pasangan suami isteri hendaklah sentiasa saling hormat-menghormati, menghargai perasaan dan tutur kata, sentiasa mendoakan kesejahteraan keluarga dan berusaha memelihara amanah dan janji yang dibuat.

2.Melahirkan zuriat sebagai bukti cinta yang terjalin. Sekiranya ditakdirkan tidak mempunyai zuriat, suami hendaklah bersabar dan tidak terburu-buru untuk berkahwin lain. Seharusnya usaha dilipatkan gandakan untuk mendapatkan zuriat baik secara tradisional mahupun secara perubatan. Sekiranya tidak berhasil, bolehlah mengambil anak angkat sebagai langkah alternatif.

3.Mengasihi dan menghormati ahli keluarga pasangan suami isteri. Bagi mewujudkan keluarga yang harmonis, perhubungan kedua-dua belah pihak hendaklah dijaga dan dipelihara sebaik mungkin. Sesekali, hadiah dapat dijadikan penghubung kasih-sayang dan tidak lupa untuk bertanya khabar sekiranya tidak berkesempatan untuk menziarahi keluarga yang jauh.

Seharusnya Cinta…

Insan yang beriman sering kali meletakkan sandaran yang kuat dan kukuh kepada Allah. Maka, dalam soal percintaan, sering kali mereka bersikap tenang dan menyerah diri kepada ketentuan Allah. Ini adalah kerana mereka yakin cinta datang dari Allah dan hanya Dia sahaja yang dapat menganugerahkan atau menghapuskan cinta itu. Allah adalah Pencipta kepada cinta, dan setiap penciptaan-Nya ada matlamat dan sebab kewujudannya, yang sering kali tidak cuba difahami oleh manusia.

Hanya segelintir sahaja yang memahami hakikat didatangkan perasaan cinta itu, iaitu kembali kepada asal matlamat kejadian manusia; untuk menyembah dan melakukan ketaatan kepada Allah. Tidak kira apa bangsa ataupun agama sekalipun, hakikat cinta adalah kembali kepada mengagungkan dan membesarkan Tuhan yang menciptakan segala cinta. Agama Islam, Kristian, Buddha, Hindu serta lain-lain agama tetap mengupas persoalan cinta sebagai sumber kedamaian hati dan keamanan dunia.

Realiti cinta menuntut pengorbanan daripada setiap individu yang berani untuk melibatkan dirinya dalam percintaan. Cinta penuh dengan air mata, aliran perasaan yang amat deras dan getaran yang mengilukan hati. Cinta juga penuh dengan keindahan, keselesaan, kehalusan perasaan dan kenikmatan jasmani mahupun rohani. Ini adalah kerana, cinta tidak hanya melibatkan perasaan semula jadi antara lelaki dan perempuan sahaja tetapi juga melibatkan perhubungan antara manusia dan Tuhan, manusia dan alam, serta manusia dan perbuatan.

Oleh yang demikian, insan yang beriman dapat mengelakkan diri daripada melakukan kesilapan dalam pergaulan, kekecewaan dalam percintaan, dan kehancuran dalam kehidupan. Mereka memahami hakikat cinta dan jenis-jenis cinta yang wujud dalam dunia ini, lantas menjadikan fikiran mereka lebih terbuka dan bijaksana dalam menangani soal percintaan. Penderitaan, penyesalan, dan kebencian tidak dijadikan sebagai sumber yang boleh memudaratkan diri dan hati, tetapi sebaliknya sebagai sumber yang memberi kesedaran dan keinsafan akan hakikat kehidupan yang sebenarnya.

JADI WAHAI KAWAN-KAWAN LAKUKANLAH PILIHAN YANG TERBAIK DEMI MENDAPAT SESUATAU YANG TERBAIK... JANGAN BIARKAN DIRI KITA DISELUBUNGIN DENGAN CINTA MANUSIA SAHAJA. CINTA ILLAHI ADALAH NO.1


 

Copyright © 2013 Faizal Anuar ™ ! Lifestyle & Parenting Blogger.